• سالمند

پرستار سالمند کمک به دیابت و ورزش – پرستار سالمند در منزل کنترل دیابت

ارسال شده در: هومینو | ۰

کاهش فعالیت جسمی در دهه های اخیر، سبب شده شمار مبتلایان به دیابت نوع ۲ افزایش یابد.

با توجه به اینکه چاقی مهم ترین عامل قابل اصلاح به دیابت است، پرستار سالمند در منزل ،

پرستار سالمند باید در نظر داشته باشد که فعالیت جسمی و ورزش، روش بسیار کارآمدی در

پیش گیری و درمان نوع ۲ تلقی می شوند.

دیابت و فعالیت بدنی

هنگام فعالیت، ماهیچه ها، قند یا گلوکز بیشتری از جریان خون می گیرند به علاوه پرستار

سالمند دیابتی در این شرایط، انسولین بهتر اثر می کند و در نتیجه، قند یا گلوکز به راحتی

وارد سلول های ماهیچه ای می شود.

بنابراین پرستار سالمند در منزل باید توجه داشته باشد علاوه بر رعایت رژیم غذایی خاص

و مصرف منظم و صحیح دارو های تجویز شده، می توانید از روش مفید، موثر و بی ضرر دیگری

در پیشگیری و درمان دیابت استفاده کنید.

پرستار سالمند در منزل توجه داشته باشد که ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی منظم

و مستمر، بهترین توصیه بهبیماران دیابتی است.

فواید فعالیت بدنی به طور منظم چیست؟

مراقب سالمند در منزل توجه داشته باشند از جمله فواید فعالیت بدنی منظم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن
  • حفظ وزن در حد طبیعی
  • کنترل بهتر قند خون
  • افزایش توانایی بدن در استفاده از انسولین
  • کاهش نیاز به مصرف دارو و تزریق انسولین
  • سلامت دستگاه قلب و عروق
  • کاهش فشار خون
  • کاهش چربی های خون
  • کاهش تنش های عصبی
  • آمادگی بدنی
  • حفظ استحکام استخوان ها
  • ایجاد شادابی و نشاط

پرستار سالمند در منزل توجه داشته باشند که مطالعات نشان داده اند که انجام منظم

حرکات ورزشی در کنار رعایت برنامه غذایی سالم، سبب پیشگیری از بروز بیماری دیابتمی شود.

ورزش یکی از سه پایه درمان بیماران دیابتی است.

آیا ورزش یک ضرورت است؟

در گذشته زندگی بشر چنان بود که چه در زمان کار و چه در منزل، انجام حرکات بدنی را در برداشت.

مراقب سالمند در منزل باید در نظر داشته باشد که امروزه با پیشرفت علم و صنعتی شدن شهرها،

تحرک افراد در همه گروه های سنی کاهش یافته است.

لذا برای جبران کمبود، همه افراد جامع اعم از زن و مرد، پیر و جوان، سالم و بیمار، و…

باید یک برنامه ورزشی منظم داشته باشند.

نقش ورزش در پیشگیری از ابتلا به دیابت چیست؟

پرستار سالمند توجه داشته باشد که مطالعات نشان داده اند که افزایش فعالیت بدنی در پیشگیری

از دیابت در افرادی که در معرض خطر هستند، بسیار مؤثر است.

افرادی که چاق هستند و زندگی کم تحرک دارند یا در بین بستگان آنها افراد دیابتی می شوند،

در معرض ابتلا به دیابت هستند.

داشتن فعالیت بدنی در پیشگیری از وقوع دیابت در افراد در معرض خطر، بسیار موثر است.

ورزش و دیابت نوع ۱

مراقب سالمند در منزل توجه داشته باشد انجام ورزش های منظم و مداوم برای بیماران

مبتلا به دیابت نوع ۱ بسیار مفید است.

پرستار سالمند در منزل توجه داشته باشنداین بیماران دیابت نوع یک باید با توجه به زمان

مصرف وعده های غذایی و تزریق انسولین بهترین زمان ممکن را جهت ورزش کردن انتخاب کنند.

مراقب سالمند توجه داشته باشد که ورزش کردن می تواند باعث افت قند خون هنگام

ورزش و همچنین پس از پایان حرکات ورزشی شود.

بنابراین پرستار سالمند برای تاثیر مطلوب ورزش برای سلامت این دسته بیماران و جلوگیری

از افت قند خون احتمالی آنها موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • کنترل قند خون با دستگاه گلوکومتر قبل، حین و بعد از ورزش
  • پرستار سالمند توجه داشته باشد که در صورتی که قند خون از ۱۰۰ میلی گرم بود،
  • بین ۱۵ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات مصرف شود.
  • پرستار سالمند در منزل توجه داشته باشد در صورتی که قند خون بیش از ۲۵۰ میلی گرم  در دسی لیتر باشد
  • بهتر است هیچ گونه حرکت ورزشی انجام نشود.
  • ورزش باعث افزایش جذب انسولین از اندام شده و در نتیجه نوسانات قند خون تشدید می شود.

ورزش و دیابت نوع ۲

پرستار سالمند در منزل توجه داشته باشد در بیماران نوع ۲ ، ورزش یکی از عوامل اصلی کنترل قند خون است.

در صورتی که قند خون بیش از ۲۵۰ یا کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد

مراقب سالمند توجه داشته باشد که بیمار ورزش نکند

نکات مهم

  • در مورد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که انسولین تزریق نمی کنند، پرستار سالمند در منزل
  •  توجه داشته باشد که مصرف کربوهیدرات اضافی پیش از شروع حرکات ورزشی معمولا لازم نیست.
  • پرستار سالمند حتما باید این مسئله را در نظر داشته باشد که ورزش باید
  • جزئی از زندگی روزمره بیماران مبتلا به دیابت به عنوان یکی از روش های اصلی درمان باشد.

اثرات ورزش چیست؟

نکته مهمی که مراقب سالمند باید در نظر داشته باشد این است که اثرات مثبت و فواید ورزش از نظر طول اثر به دو بخش تقسیم می شوند:

  • اثرات کوتاه مدت

تاثیراتی که در طول ورزش و در عرض ۲۴ ساعت پس از ورزش دیده می شوند.

  • اثرات دراز مدت

تأثیراتی که در طی روزها، هفته ها و ماه ها پس از ورزش رخ می دهند.

اثرات کوتاه مدت

در افراد دیابتی که تحت درمان با انسولین هستند و دیابت آنها کنترل شده است،

پرستار سالمند توجه داشته باشد قند خون در ابتدای ورزش کاهش می یابد.

همچنین مراقب سالمند در منزل این مسئله مهم را در نظر داشته باشد ممکن است

ساعت ها پس از ورزش، شاهد یک افت ثانویه قندخون نیز باشیم که آن مصرف شدن ذخایر گلوکز بدن در هنگام ورزش است.

ورزش باعث کاهش میزان نیاز به انسولین می شود.

اثرات دراز مدت

ورزش کردن باعث کاهش وزن، افزایش توده عضلانی و کاهش مقاوت به انسولین در سلول ها

می شود. پرستار سالمند دیابتی در نظر داشته باشد که ورزش بر دیابت نوع ۲ ، بهبود کنترل

قند خون و به دنبال آن کاهش نیاز به دارو می باشد.

همچنین مراقب سالمند توجه داشته باشد که ورزش کردن باعث ایجاد حس شادی و نشاط ،

تعدیل فشار خون و کاهش عوامل خطر ساز بیمارهای قلبی-عروقی می گردد.

انتخاب فعالیت بدنی مناسب

پرستار سالمند نوعی از فعالیت بدنی را انتخاب کند که به بیمار شادابی بخشد،

تنها در این صورت است که انگیزه ادامه فعالیت را بیمار می کند و

به طور مرتب آن فعالیت را ادامه خواهد داد.

انواع مختلف فعالیت بدنی که پرستار سالمند در منزل باید در نظر داشته باشد:

  • تحرکات معمول روزانه
  • حرکات هوازی
  • ورزش های قدرتی
  • حرکات کششی
تحرکات روزانه:

مراقب سالمند در منزل  به این امر توجه کند که تحرک داشتن در زندگی روزمره سبب می شود بیمار کالری بیشتری بسوزاند.

را ه های متعدد و متنوعی جهت افزایش تحرک روزانه وجود دارند که پرستار سالمند در منزل باید در نظر داشته باشد:

  • قدم زدن هنگام مطاله تلفنی.
  • بازی با بچه ها.
  • بلند شدن از جا و عوض کردن کانال تلویزیونی به جای استفاده از کنترل.
  • باغبانی در باغچه های کوچک منزل.
  • پارک کردن وسیله نقلیه در فاصله دوری از مرکز خرید (اجبار به پیاده روی).
  • استفاده از پله به جای آسانسور.
  • پیاده روی بعد از صرف نهار.
حرکات هوازی:

پرستار سالمند  در نظر داشته باشد که ورزش های هوازی، نرمش ها و حرکاتی هستند که تعداد زیادی

از عضلات را تحت تأثیر قرار داده و افزایش ضربان قلب می شوند. انجام این حرکات ورزشی به مدت ۳۰

دقیقه و در بیشتر روزهای هفته فواید بسیار زیادی دارد.

نمونه هایی از ورزش های هوازی که مراقب سالمند باید در نظر داشته باشد:

  • پیاده روی و دویدن
  • پله نوردی (بالا رفتن از پله ها)
  • شنا
  • رفتن به کلاس های ایروبیک
  • دوچرخه سواری
  • بسکتبال، والیبال، فوتبال و…
  • اسکیت
ورزش های قدرتی

مراقب سالمند در منزل توجه داشته باشد که ورزش های قدرتی ورزش هایی هستند که با استفاده از

وزنه های دستی، باند های پلاستیکی و … ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید و عضلات قوی و محکمی داشته باشد.

به راحتی مراقب سالمند می تواند این حرکات را در منزل، باشگاه بدنسازی و کلاس های ورزشی انجام دهید.

پرستار سالمند می تواند بیمار را در انجام حرکات ورزشی همراهی نماید و یک محیط با نشاط را با سالمند دیابتی فراهم نماید.

بهترین ورزش ها برای بیماران مبتلا به دیابتورزش های هوای هستند.

حرکات کششی

پرستار سالمند در نظر داشته باشد که این نوع حرکات ورزشی سبب افزایش انعطاف پذیری بدن و

کاهش تنش عصبی می شوند و انجام آنها قبل از شروع ورزش سبب گرم شدن بدن گردیده و پس

از پایان آن از بروز درد عضلانی جلوگیری می کند.

نکات مهم ورزش کردن کدامند؟

نکات مهمی که مراقب سالمند در منزل باید در نظر داشته باشد:

  • سعی کنید قبل از انجام ورزش حرکات گرم کننده انجام دهید.
  • بهتر است شروع آهسته داشته باشید و به تدریج زمان و شدت حرکت ورزشی را افزایش دهید.
  • در صورتی که علائم افت قند خون (لرزش، عرق کردن، تپش قلب و …) به وجود آمد،
  • مراقب سالمند از مواد شیرینی که همراه دارید (حبه های قند، شکلات، یا آب نبات، آب میوه شیرین) میل کند.
  • سعی کنید در حین ورزش آب و مایعات غیر قندی بنوشید.
پیاده روی ورزش انتخابی در دیابت

پرستار سالمند در منزل توجه داشته باشد که پیاده روی یکی از ارزانترین، موثرترین و آسان ترین ورزش هاست.

مراقب سالمند در منزل برای پیاده روی باید یک برنامه منظم طراحی کرده و به موارد زیر دقت نماید:

پرستار سالمند برای سالمند هنگام پیاده روی جوراب نخی و کفش مناسب بپوشاند.

مراقب سالمند در منزل برای بیمار لباس مناسب با فصل بپوشاند.

در محلی مناسب و با نور کافی پیاده روی کنید.

پرستار سالمند برنامه پیاده روی را به سه قسمت تقسیم کند. ۵ آهسته قدم بزنید، به تدریج سرعت خود

را افزایش داده و در پایان بدن خود را به تدریج سرد کنید یعنی در طول ۵ دقیقه آخر، سرعت خود را کم کنید.

پرستار سالمند در منزل توجه داشته باشد که حداقل ۳ بار در هفته برنامه برنامه پیاده روی را داشته باشند.

مراقب سالمند توجه داشته باشد برای اجتناب از آسیب عضلات و مفاصل، ورزش را به تدریج افزایش دهید.

پرستار سالمند در منزل توجه داشته باشند که هرچه پیاده روی بیشتر انجام دهید، سالمند احساس بهتری خواهد داشت.

مراقب سالمند مراقب بروز علائم افت قند خون باشید.

دنبال کردن زهرا نقی پور:

آخرین ارسال ها از

ارسال پاسخ